Ryons stolta historia och steget ut på nätet.
När man talar om RYON är det några saker som alltid brukar nämnas. Att varumärket startades på 1950-talet av två bröder som varit i USA och upptäckt en bra produkt som man importerade till Sverige och senare började tillverka själva. Att det tidigare ingick som ett av flera företag i RYON-gruppen tillsammans med sportutrustning och verktyg. Och att det av tradition inte behövts någon marknadsföring, för att produkterna säljer sig själva.
Men Liselotte Lättman, som tillsammans med maken Jan Ove driver RYON Märk AB sedan 2017, uppskattar kontakten med kunderna.
“Många av dem är kunder sedan långt tillbaka”, berättar hon. “De som jobbar i skogen har använt vår stämpelfärg i både hetta och kyla och vet vad den går för.”
Satsning på nätet med webbutik
Liselotte Lättman är känd för sin nyfikenhet och utvecklingsvilja. Hon tar gärna in feedback. I fjol fick hon rådet att ta RYON till nästa nivå genom att bli mer tillgänglig digitalt.
Sagt och gjort – RYON uppdaterade sin webbplats, såg till att bli synliga i sociala medier och lanserade i samma veva en webbutik. Där har kunden tillgång till hela sortimentet och kan lägga beställningar när det passar.
“Vi har fått fin respons från kunderna”, säger Liselotte. “Man uppskattar möjligheten att kunna handla när man vill. Vi vet också att långt ifrån alla kunder känner till att vi har en webbutik nu. Det är långsiktigt och tålmodigt arbete att genomföra en digitalisering. I tillverkningen finns fortfarande de gamla handskrivna receptblandningarna på färg kvar, även om de numera är kuriosa.”
Kontorshunden Rufus håller ställningarna. Allt förändras inte med en gång.
Märkpennor för bygg och industri
Det är sant att hantverkare äter frukost klockan tio på förmiddagen. Man är inte riktigt lika morgontidig på Ryon. Lunch äts gärna vid tolvtiden. Däremot är man välbekant med de material som hantverkare och industrifolk hanterar.
“Vi vet att de behöver pålitliga märkpennor som går att använda på glas, metall, plast och trä”, säger Liselotte Lättman.
Utökat sortiment – och så det här med gratispennorna
Det senaste året har Ryon också utökat sortimentet med handhygien och whiteboardprodukter. Kommunikationen med användarna fick en rejäl skjuts när man körde en Facebook-kampanj. Där fick alla som ville beställa ett gratis varuprov. Den kampanjen kommer man troligen att upprepa fler gånger, eftersom gensvaret var enormt.
“Vi hade nog inte riktigt räknat med det”, säger Liselotte Lättman.
“Via Facebook har vi i fått kontakt med nya användare, och deras synpunkter på produkterna är väldigt värdefulla”, fortsätter hon.
Ryon har också börjat samarbeta med Mittuniversitetet i Sundsvall.
“Det är ett spännande projekt”, säger Liselotte. “Vi vill undersöka hur vår färg kan få ännu bättre hållbarhet i höga temperaturer.”
“Ett annat uppslag är att se om det går att ändra sammansättningen av lösningsmedel för att minska doften, utan att färgens egenskaper förändras. Vi planerar också att börja tillverka en penna med smalare udd som tilltalar hantverkare.”